Svar: Hvor mange gange afføring?
22. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Ann-Christina
Jeg tror bestemt ikke at det handler om at din datter overspiser, men det kan måske snarere handle om at hun får lidt for meget frugt og fiberrig kost. Du kan derfor prøve at overveje om du skal skrue lidt ned for disse ting og i stedet tilbyde anden mad.
Hvis hendes afføring i øvrigt er normal og hun ikke er problemer med rød numse eller lignende, så er det jo helt fint, men hvis du oplever at den hyppige afføring generer hende og huden i bleområdet, så synes jeg du skal se på hendes madindtag.
En madplan for et barn på hendes alder kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt. amning/flaske
Morgen 08: Havregrød lavet med sødmælk, smørklat og vand, sødmælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ½ banan, stykker af ost eller lignende, vand af kop
Frokost: Rugbrødshapsere med forskellig pålæg, rester fra aftensmaden, dvs. stykker af frikadelle (alm. eller fiskedeller), pastaskruer eller lignende, kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk med lidt frugtmos, ½ banan, bær, anden frisk frugt at sidde med, spise selv. ½ bolle med smør, ost i stykker, vand af kop
Aften: Aftensmad som I andre spiser, kød, fisk, ris, pasta, sovs, grøntsager. Evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert eller lidt frisk frugt. Sødmælk af kop
Puttes til natten med en flaske eller amning
Sen aften: Evt. en flaske eller amning, det kommer an på om hun får tidlig morgen.
Jeg er i tvivl om du fortsat ammer og derfor skriver jeg både amning og flaske på planen. Hvis hun spiser nogenlunde som ovenstående plan og i øvrigt trives med det, så glæd dig over at hendes mave fungerer. Der er ingen grund til at sætte hende på diæt eller at nægte hende mad, hun har rigtig meget brug for at få sit energibehov dækket og lige så snart hun er blevet et år, så bliver hun lagt mere selektiv, vokser ikke så meget mere og spiser derfor heller ikke så meget. Så en god appetit, skal man glæde sig over:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske